1e duikdag - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu 1e duikdag - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu

1e duikdag

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Ingrid en Marjo

16 Maart 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Het wordt een vakantie van vroeg slapen gaan om weer op tijd actief te worden.
Vandaag is het weer om half 7 uit de veren. Om 7 uur melden bij de duikschool vanwaar we met een minibus naar boot worden gebracht. Deze boot is een voormalige Cambodjaanse vissersboot welke is omgebouwd naar een duikboot. Er is ruim plaats voor 8 tot maximaal 10 duikers. Ook tijdens het aantrekken van de uitrusting, welke door de bemanning gereed wordt gemaakt, is er plaats genoeg.
De overtocht naar de eerste duikstek bedraagt ongeveer 2 uur. Bij boot is niet snel. Deze tijd wordt nuttig besteedt door het uitserveren van een eenvoudig maar volledig ontbijt.
Op de duikstek ligt de tweede boot, de boot waar de meerdaagse duiktrips mee gemaakt worden, al te wachten. Een duikinstructeur en een paar divemasters in opleiding stappen bij ons aan boord.
We gaan in diverse groepen duiken maken.
Wij zijn met 4 duikers voor een funduikje samen met 1 divemaster. Er zijn 2 cursisten aan boord voor een onderwater fotografie cursus, er zijn 2 snorkelaars en dan nog de twee divemasters in opleiding. Een grote diversiteit op 1 boot en alles past mooi in elkaar.
De eerste duik is leuk maar niet spectaculair. Het zicht is maximaal 6 a 7 meter doordat er veel koraalgruis in het water zweeft. De hoeveelheid vis valt ook tegen maar het koraal is mooi.
Voor een eerste duik toch niet verkeerd. Het is toch wennen om weer met ander materiaal te duiken.
Na 45 minuten zijn we allemaal door onze lucht heen en zien we de oppervlakte weer. Inmiddels zijn we een behoorlijk stuk van de boot af gedreven dus nu rustig dobberen op het water totdat de boot ons op pikt.
Als iedereen weer aan boord is wordt de lunch uitgeserveerd. Een lekker nasi, volop fruit en genoeg frisdrank en koffie en thee. Na de lunch verplaatst de schipper de boot naar duikstek 2 voor vandaag.
Aan de ander zijde van het eiland staat een ander stroming dus onderwater een andere richting. Het zicht is hier nog zelfs minder dan bij duik 1. Het wordt toch een mooie duik. Het begint al weer te wennen want na 45 minuten wordt de duik beëindigt omdat 1 van de duikers door zijn lucht heen is maar wij hebben beide nog 70 Bar en hadden dus nog langer door kunnen gaan. We maken vooruitgang.
Nadat alle duikers weer bovenwater zijn begint onze tocht terug. Het is weer ongeveer 2 uur varen alvorens de kust te bereiken. Tijdens de terugvaart wordt door de bemanning al het materiaal gespoeld en alvast in gereedheid gebracht voor de volgende duikdag.
Het is best luxe om zo te duiken. Misschien iets om de Divemasters van Dream2Dive te laten doen.
Na het duiken is het toch lekker om een uurtje rustig aan te doen, een douche te nemen en dan rond 7 uur ergens te gaan eten.
Op advies van andere reizigers zijn we naar het restaurant Nyam in Sihanouville gewandeld. Ze serveren hier nog echt Cambodjaans eten. We hebben hier heerlijk gegeten in een rustige sfeer. Het zat net ver genoeg weg van het toch drukkere avondleven van Sihanoukville.