Dag 6: Van Kruger naar KwaMbili - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu Dag 6: Van Kruger naar KwaMbili - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu

Dag 6: Van Kruger naar KwaMbili

Blijf op de hoogte en volg Ingrid en Marjo

03 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Het is 4 uur in de morgen als onze wekkers weer aflopen. Tijd om op te staan voor de morgen safari te voet.
Om 5 uur vertrekken we met een OSW om naar de wandelsafari te rijden. Ongeveer 20 minuten verder start de safari. Eerst nog even wat veiligheid mededelingen en dan gaan we op pad. Wij zijn met z’n tweeën en daarbij 2 Rangers als gids en begeleiding. Beide Rangers zijn bewapend met verdoving geweren. Rustig beginnen we onze wandeling op het moment dat het licht genoeg is om een grote afstand te kunnen overzien. Geleidelijk aan komen de eerste Hippos ons tegemoet. Nijlpaarden volgen iedere dag de zelfde route van de graas velden tot aan het water en weer terug. Ga niet in het spoor staan want het beest volgt zijn route, wat er ook op zijn pad komt.
Bij aankomst op de startplek was daar een grote verzameling Impala’s aanwezig. De Impala’s overnachten gezamenlijk op open vlaktes zodat ze minder eenvoudig beslopen kunnen worden door het jagende wild.
Wij hebben niet veel geluk met de wandel safari. Het aantal wilde dieren dat zich laat zien is beperkt maar het maakt er de beleving niet minder om. Nadat we terug zijn in het camp nog even ontbijten en dan de wagen weer laden voor de volgende trip. Op naar het Thornbush Game Reserve om daar te overnachten in het kleine bescheiden KwaMbili Game Lodge. Deze Lodge wordt gerund door 4 personen aangevuld met lokale bevolking voor de huis.
Tijdens onze rit daar naar toe, we zijn nog in het Kruger park, spotten we een Cheeta. Het beest zit op 50 m afstand van de weg heerlijk te drinken.

Om 1 uur ’s middags arriveren we in de nieuwe locatie. We worden vriendelijk welkom geheten en onze spullen worden naar onze safari tent gebracht. De komende 2 nachten brengen we hier in door.
Na de lunch staat de middag safari op de planning. Samen met nog 3 andere gasten maken we deze safari. Altijd weer benieuwd wat we tegen komen.
Het begin is rustig maar op een gegeven moment vinden we de eerste Neushoorns. Het blijken de witte neushoorns te zijn. Heel indrukwekkend maar niet van de Big Five. Lekker genieten van deze imposante beesten. Door met de safari. Na een half uur kunnen we dan toch nummer 4 toevoegen aan onze lijst. De Zwarte Neushoorn maakt zijn opwachting. Kleiner dan zijn “witte” evenknie maar zeker zo indrukwekkend. Op een gegeven moment wordt het radio verkeer tussen de diverse Rangers onrustig. Er is een luipaard gespot. Zou het dan zomaar kunnen gebeuren dat we na vandaag alle vijf de Big Five dieren op onze lijst af mogen vinken?
Het antwoord is JA!!!!. Na een wat wilde rit van 15 minuten bereiken we de plek waar al een andere OSW met gasten staat te kijken. En Luipaard is rustig aan het drinken. Hij trekt zich werkelijk niets aan van alle commotie die hij teweeg brengt met zijn aanwezigheid bij de drinkplek.
Dit is toch echt wek de kers op de taart. De gratie die dit beest uitstraalt is geweldig. De soepele bewegingen wanneer hij besluit weg te wandelen straalt kracht uit. Hier wordt je echt stil van en dat op maar 5 meter afstand.
Ook vandaag kan ik weer zeggen, we gaan moe maar voldaan beginnen aan de avond.

• 04 Maart 2016 - 17:46

Annemiek:

Hartstikke leuk om te lezen. Niet zo fijn voor de dieren maar de droge periode is voor jullie gunstig. De dieren leveren minder inspanning en zoeken de schaduw op. Geweldige afsluiting van de eerste week. Ik ben benieuwd wat er nog meer jullie pad kruist.