Mañana, mañana in bananenjungle. - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu Mañana, mañana in bananenjungle. - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu

Mañana, mañana in bananenjungle.

Door: Marjo Tielemans

Blijf op de hoogte en volg Ingrid en Marjo

14 Februari 2017 | Cuba, Baracoa

Vandaag verlaten we de Caribische zee en verplaatsen wij ons naar de Atlantische oceaan. Barakoa is onze volgende stop. Onze reis brengt ons eerst langs Guantanomo, de stad bekend van de Amerikaanse gevangenis op Cuba. Van deze gevangenis kun je niets zien. Je merkt hier ook niets van de Amerikanen. Die bevinden zich echt op hun stukje gehuurde grond. Daar blijkt wel de enige McDonalds van het eiland te liggen. We wandelen wat rond door de stad en snappen waarom hier geen massa toerisme naar toe gaat. Een leuke stad om even door te wandelen maar niet om een paar dagen te verblijven. Daarna vervolgende we de reis langs de Caribische Zee. Regelmatig prachtige vergezichten over de kustlijn met het prachtige blauwe water. Om zo in te springen.
Bij Playitas buigt de weg richting de bergen. Er volgt een prachtige route door de bergen met de nodige haarspeldbochten en vergezichten. Aan deze zijde van de bergen is al wel iets te zien van de schade die veroorzaakt is door de laatste orkaan maar het valt nog mee. Wanneer we aan de ander kant van de bergen komen is de schade veel beter te zien. Vele bomen zijn omgewaaid en hele stukken zijn kaal. Toch blijft het een indrukwekkend gezicht. Tegen 4 uur bereiken we dan Barakoa. Op zoek naar de Casa. Onze kaarten spreken elkaar tegen maar uiteindelijk vinden we het toch snel. Van buiten ziet het er op het eerste gezicht niet slecht uit. Schijn bedriegt. Van binnen valt deze Casa echt tegen. De kamer is een lege huls met een bed, de huiskamer is voorzien van aftandse meubelen en de binnenplaats is een opslagplaats van bouwmaterialen. we besluiten al snel dat we hier maar voor 1 nacht blijven en de volgende dag iets anders gaan zoeken. Bij der verkenning van de stad vinden we in ieder geval een leuk zaakje waar we mensen treffen uit Boxtel die we al eerder hebben gesproken. Leuk samen een paar drankjes en daarna gaan we ieders weer onze eigen weg. Wij besluiten te gaan eten in een vis restaurant. Leuke stek met goed eten.
Als we terug komen in de Casa is daar een drinkgelag aan de gang waar wij weinig behoefte aan hebben. Een minibar op de kamer is er niet dus dan maar slapen gaan en deze episode morgenvroeg meteen afsluiten.