na een aantal dagen Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu na een aantal dagen Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu

na een aantal dagen Bonaire

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Ingrid en Marjo

05 September 2013 | Bonaire, Kralendijk

Inmiddels zijn we al weer 5 dagen op Bonaire en staat de duikteller al op 11. We hebben nu op vier verschillende delen van het eland gedoken.
Het is echt zoals beschreven: Bonaire - Divers Paradise.
De mogelijkheid om onbeperkt overal een kantduik te kunnen maken is geweldig.
Het onderwater leven is uitgebreid en enorm divers. De ene plek is nog mooier dan de andere plek.
Op het eiland gaat alles er gemoedelijk aan toe. Om nieuwe flessen Nitrox te krijgen hebben we 4 verschillende afhaalpunten dus afhankelijk van de duikstek kiezen we een vulstation. Op zondag hebben we onze eerste duiken op het huisrif van Dive Friends Bonaire gemaakt.
De eerste duik maken we op het huisrif van de duikschool. Cha Cha Cha Beach is een makkelijk te bereiken duikstek. Eenvoudig om te water te gaan en er is veel onderwaterleven. Met als topper momenteel een aantal zeepaardjes.
Na 30 minuten duiken ontdekken wij ze zelf ook. Mooi om te bewonderen.
Na de duik besluiten we om onze tweede duik van daag op dezelfde stek te doen. Er was zoveel te zien dus het is geen straf om hier weer onder te duiken.
Ook nu zien we weer een diversiteit aan flora en fauna. De zeepaardjes zitten nog geduldig te wachten op wat er komen gaat.
Doordat we later op de middag zijn beginnen geleidelijk de rovers te ontwaken. 3 keer spotten we een murene.
We kunnen terug kijken op een heerlijke eerste duikdag.
’s Avonds dineren in het restaurant in Kralendijk om daarna om 21:00 uur te besluiten dat de dag lang genoeg heeft geduurd. De energie is op dus rusten voor de volgende dag.

Op dag 2 besluiten we als eerste het wrak de Hilma Hooker met een bezoek te vereren. Dit is een prachtig behouden wrak wat net niet op 30 meter ligt dus voor Advance divers net te doen. Als we boven komen is het weer omgeslagen en komt de regen met bakken uit de lucht. Het duurt tot ver in de middag alvorens het onweer is over getrokken en we een tweede duik kunnen maken.

Op de derde dag staat de East Coast gepland. Helaas durft de kaptein van de boot het niet aan om uit te varen. De weergoden zijn het niet met elkaar eens wat er gaat gebeuren met het onweer. We besluiten daarop om te gaan duiken op de meest zuidelijke locatie Lighthouse Willemstoren.
Deze locatie is alleen maar te duiken bij rustig weer. Wij hebben geluk. Het is windstil.
De hoeveelheid zacht koraal is hier overweldigend. Het wordt dan ook een duik van 55 minuten met de ene indruk na de andere. Zeker een duik die niet mocht ontbreken. Na de duik snel flessen wisselen om bij Salt Pier de volgende duik te maken. Deze pier ligt hier om schepen te kunnen laden met zeezout. Hij ligt op 50 meter in het water en het diepste punt van de pijlers bedraagt 18 meter. Door al die pijlers is dit een gewilde plek voor groepen vis en een grote diversiteit aan harde koraal en sponzen.

Duik 3 doen we net aan de noordzijde van Kralendijk op Bari Reef. Het begin is rommelig maar de rest is wederom mooi.

Op dag 4 gaan we dan toch duiken met East Coast divers. Als we om 7:45 arriveren ligt de boot al in het water. Snel het materiaal in gereedheid brengen om daarna om 8:15 uit te varen net buiten de lagoon.
Hier maken we twee helemaal verschillende bootduiken.
De eerste is op diepte waar we de kans hebben het grotere spul te zien.
We hebben 2 Ray's gespot en een aantal grote Tarpon's.
De tweede duik is op minder diep water waar we uiteindelijk wel 20 schildpadden hebben gezien.
Als laatste duik voor vandaag nemen we Cliff. Een tweede duikstek van Dive Friends Bonaire. Lekker gedoken maar weinig spectaculaire dingen.

• 05 September 2013 - 19:11

Albert:

ben helemaal jaloers... veeeeeel plezier !!!