Laatste dagen Mexico - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu Laatste dagen Mexico - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Mexico

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Ingrid en Marjo

18 September 2022 | Mexico, Tulum

Op de 17e zijn we vanaf Xcalak vertokken naar onze laatste bestemming Tulum.

Een rit van goed 3 uur met weinig nieuws. Het was helemaal de route terug zoals we heen zijn gegaan.

Helaas zijn ook wij weer bedrogen door lokale politie agenten. We waren net een redelijk dorp door gekropen. Door alle drempels is hard rijden helemaal niet mogelijk.

Toch vond de motor agent dat wij zeker 50 KM/U hadden gereden waar 20 was toegestaan. Borden zijn er helemaal niet maar met al die drempels is dat ook helemaal niet mogelijk. 2000 MXP armer zijn we weer verder gereden.

In Tulum op zoek naar ons appartement. We moeten op een gegeven moment een zandpad in en vragen ons even af wat we besteld hebben. na 50 meter is de weg weer verhard en komen we in een ontwikkelingsgebied van allemaal hotels en appartementen. Het ene complex nog luxer dan het andere. Goed dat we de app maps.me hebben anders hadden we dit nooit gevonden.

Ons appartement voor de komende 3 dagen ziet er goed uit. Ruime Living, mooi enigszins beschermd terras met buiten whirlpool. Ruime slaapkamer met goed bed en een badkamer met goede douche.

Na installeren boodschappen doen voor het ontbijt.

Niet ver van het appartement zit een grote supermarkt. Met het daar naar toe rijden zijn de verschillen duidelijk zichtbaar. Aan de rand van het complex staan hekken. Tegen de hekken aan staan de schamele huisjes van de lokale bevolking. Wegen zijn zandpaden vol met kuilen. Anders dan de brede straten op het complex.

De supermarkt wordt verbouwd. Iets wat in Nederland echt niet kan gebeurd hier gewoon. Om de oude supermarkt wordt gewoon een nieuwe grotere heen gebouwd.

Grote delen zijn nog niet gereed en zijn met plastic afgeschermd. Andere delen zijn wel in gebruik maar stof ligt dus overal. Vreemd om dit zo te zien maar ja, verkoop gaat gewoon door.

De 2e dag gaan we een uitstapje doen.

We hebbende Zona Arqueológica de Tulum als locatie gepland.

Hier heb je diverse activiteiten bij elkaar.

Als eerste bezoeken wij Mystika Immersive. Een foto presentatie met bewegende beelden in bijzondere ruimtes. Prachtige expositie.

Voordat we naar de volgende plek gaan even wat drinken.

Rondom de parkeerplaats is een groot toeristen winkelcentrum gebouwd met allemaal goedbedoelde souvenirs. Verder de nodige mooie sculpturen.

Daarna gaan we naar het Maya complex. Een groot complex wat als haven heeft gefungeerd. Diverse gebouwen zijn nog redelijk goed herkenbaar.

Hier kunnen we zijn dat er ook mensen aanwezig kunnen zijn bij attracties.

Voor onze begrippen is het druk terwijl het nu laagseizoen is.

Mooi om doorheen te lopen en te genieten van het uitzicht over zee.

Na afloop nog maar even wat eten. Er is redelijk wat keuze in het toeristendorp.

Daarna gaan we een keer naar strand. Makkelijker gezegd dan gedaan. Er is eigenlijk maar 1 strook waar je daadwerkelijk aan het strand kunt liggen en deze is behoorlijk vol gebouwd met hotels en beachclubs.

De parkeer mogelijkheden zijn beperkt maar na even rond rijden vinden we een plekje tussen een Beach club en het publieke strand in.

Entree voor de beach club is 250 MXP per persoon en dan moet je nog gaan betalen voor stoelen en parasol.

Entree voor het publieke strand is gratis. Niet zo moeilijk dus.

Op het strand 2 stoelen reserveren voor 100MXP/S en heerlijk genieten van de middag zon. Het zeewater is heerlijk warm en op het strand gebeurd van alles.

Om 5 uur moeten de ligbedden ingeleverd worden dus gaan we maar terug naar het appartement. Vanavond nog lekker eten en dan op naar de volgende dag.

• 19 September 2022 - 20:38

Antoinette:

Oh Dear! De avonturen stapelen zich op! Heel wat te vertellen en laten zien als jullie weer thuis zijn. Maar eerst nog even genieten van.