Dag 19 t/m 21, Duiken vanaf Mabul. - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu Dag 19 t/m 21, Duiken vanaf Mabul. - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu

Dag 19 t/m 21, Duiken vanaf Mabul.

Blijf op de hoogte en volg Ingrid en Marjo

14 September 2012 | Maleisië, Semporna

Vandaag begint onze tweede duiktrip van deze vakantie. Om 7 uur worden we opgehaald in ons hotel om verder te gaan naar Semporna. Dit is de kustplaats waar vandaan de ferry vertrekt naar Mabul island. In het totaal gaan we met 8 personen naar hetzelfde resort, Borneo Divers Resort Sabah. Het is een oversteek met een snelle boot van 45 minuten. Bij het resort worden we welkom geheten door twee divemasters die ons de rest van de dag begeleiden.
Eerst een korte uitleg over het park, daarna de noodzakelijke formaliteiten ivm het duiken en dan de bungalow inrichten. Om 2 uur worden wij verwacht voor de eerste duik op het huisrif. Daar wordt de gang van zaken rond het duiken nog een keer uitgelegd en daarna kan er gedoken worden. Wij gaan in een groepje van 5 duikers samen met een divemaster het eerste houserif verkennen. Het zicht is redelijk en de hoeveelheid vis is groot. Er is ook een grote diversiteit aan koraal en vegetatie. Na 40 minuten verlaten we het water al. Uurtje rust en dan het tweede huisrif bezoeken. Ook hier is een grote diversiteit aan onderwaterleven. Het wordt wederom een mooie duik.
Hierna houden de divemasters het voor gezien en kunnen we op eigen gelegenheid nog een derde duik maken.
Aangezien het tegen vijven aan loopt noemen ze het de sunset dive. Einde duiktijd is tegen schemer. Met drie duikers maken we deze trip. Halverwege ontdekken we een klein wrak. Altijd leuk om even te gaan kijken.
Na de duik is het douchen en dan naar het restaurant voor diner en kijken waar we morgen gaan duiken.
Hoera, morgen gaan we al duiken op Sipadan

De volgende morgen vertrekken we al om 8 uur naar Sipadan. Helaas heeft het afgelopen nacht behoorlijk gestormd dus het zicht zou minder kunnen zijn. We gaan vandaag 4 duiken maken op diverse plaatsen.
De eerste duik valt wat tegen maar duik 2 maakt dat ruimschoots goed. Haaien, barracuda's. Schildpadden en een keur aan andere vissen trekt aan ons voorbij. Dag 2. Vliegt voorbij. Moe maar voldaan kunnen wij terugkijken op een leuke duikdag.
Voor morgen staat Mabul en kapelai op de planning.

Als wij s' morgens bij het duikstation arriveren krijgen we de mogelijkheid om een tweede duikdag op Sipadan te maken. Twee mensen hebben afgezegd en de permit staat nog open. De keuze is niet moeilijk dus snel aankleden en mee met de boot voor weer een prachtige duikdag op Sipadan. Hier kunnen wij geen genoeg van krijgen.
Na afloop besluiten we om nog 1 duik te maken op het huisrif. Dit wordt een nachtduik. Om zes uur liggen we in het water en gaan op zoek naar het onderwater nachtleven.
We vinden inderdaad een paar echte nachtbrakers. Een mooie inktvis, helaas bleef hij niet lang genoeg voor de foto. Een grote kreeft kruiste het pad van 2 andere dukers en daar konden wij nog net een glimp van opvangen.

Dit was een mooie afsluiting van deze duiktrip. Zeker de moeite waard om nog eens naartoe te gaan en dan weer naar Borneo Divers.

• 19 September 2012 - 11:47

Annemiek:

Zo te lezen hebben juile alle dagen voor de volle 100 en misschien wel 150% genoten van het duiken. Leuk om te horen en ja, ik ben ondanks dat je aangeeft dat het water soms wat troebel is, toch benioeuwd naar de foto's. Geniet nog van het staartje van je vakantie.