Dag 24, Het einde naderd - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu Dag 24, Het einde naderd - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu

Dag 24, Het einde naderd

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Ingrid en Marjo

19 September 2012 | Maleisië, Sandakan

Na het ontbijt vertrekken we weer terug richting Sandakan. Onderweg bezoeken we nog een grot waar de beroemde vogelnestjes vandaan komen voor de gelijknamige soep. Dit blijkt hier een belangrijke inkomstenbron van de plaatselijke bevolking te zijn. Onze gids weet te vertellen dat er twee verschillende nesten zijn die geschikt zijn. De witte en de zwarte (grijze) nesten. Deze worden gemaakt door twee verschillende soorten zwaluw. Alle overige soorten nesten van andere zwaluwen zijn niet geschikt om soep van te maken.
Drie keer per jaar worden de nestjes verwijderd. In april, augustus en december. Alleen die nestjes waar jonge in hebben gezeten worden gebruikt.
Verder zijn er veel vleermuizen in de grote. Door de grote hoeveelheid organisch afval in de grot is de geur niet geweldig. Verder krioelt het er van de kakkerlakken. Het is een indrukwekkende grot.
Hierna rijden we verder en komen tegen lunchtijd aan in het hotel.
Na de lunch vervolgen we de dag met een twee uur durende citytoer door Sandakan. Een aantal interessante locaties komen voorbij. Als eerste een volledige wijk gebouwd op palen in de zee. Vervolgens een "nieuwe" overdekte markthal en als afsluiting een prachtige Chinese tempel.
Na deze rondgaan is het tijd om ons weer op te frissen.
Wanneer we 's avonds willen gaan eten regent het zo hard dat we toch maar besluiten om een taxi te nemen. Het is maar 10 minuten lopen maar de regen is te heftig.
Na een heerlijk diner met bavaria bier blijkt het niet meer zo hard te regenen dus wandelen we terug.