Trinidad on Bici-tour. - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu Trinidad on Bici-tour. - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu

Trinidad on Bici-tour.

Door: Marjo Tielemans

Blijf op de hoogte en volg Ingrid en Marjo

08 Februari 2017 | Cuba, Trinidad

Na het ontbijt staat bij de achter uitgang van onze Casa een fiets taxi met gids te wachten voor een tocht door het andere Trinidad. Deze Bicitax brengt ons naar de straten waar de gewone Cubanen leven en boodschappen doen. Wij krijgen uitleg over het bonnen systeem dat wordt gebruikt voor verstrekking van goedkope producten voor de lokale bevolking. Toeristen kunnen hier niet kopen. De prijzen liggen aanzienlijk lager dan in het toeristische gedeelte. 1 CUC staat gelijk met 25 CUP, de lokale valuta. Als wij dit in Nederland zouden doen worden we beschuldigd van discriminatie en hier vind men het maar gewoon.
De volgende stop is bij een spoorlijn waar nog 3 oude afgedankte stoomlocomotieven staan. Vanuit Trinidad vertrekken er dagelijks een paar treinen. Hoofdzakelijk om naar toeristische plekken te gaan. Daarna wandelen we nog langs een kunst academie waar we helaas niet binnen kunnen omdat recent het dak is ingestort.
De volgende stop is bij het centrale plein voor het stadhuis. Hier krijgen we nog een uitleg over een belangrijk persoon in Cuba die in de 19e eeuw de slavernij in Cuba heeft afgeschaft.
Na de fietstour worden we weer gedropt bij de Casa en kunnen we de dag verder zelf invullen. Ons volgende doel is de ruïne van een oud kerkje aan de rand van Trinidad. De wandeling brengt ons door het historische centrum naar de andere buitenrand van de stad. Al snel na het historische gedeelte gaat de kwaliteit van bebouwing achteruit. Ook de straten worden nog minder dan de al zeer ongelijke straten van het centrum. Bij het kerkje aangekomen zien we dat de overige ruimte wordt ingenomen door een nieuw bouwwerk. Vermoedelijk een hotel in wording. Jammer maar misschien dat ze de oude kerk daarna nog enigszins gaan renoveren.
Op de terugweg is het mooi tijd voor een kopje koffie bij Café Don Pepe. Die is zeker goed. Blijkt ook wel omdat het er rond half twaalf behoorlijk druk is. Een leuk Cafeetje waar een hele goede koffie wordt geschonken. Van een gewone espresso tot een koffie met drank erin. Cappuccino is duurder dan koffie met Rum.
Na de koffie nog even rondslenteren om dan een uurtje siësta te houden. We zijn tenminste in Cuba en daar doen ze dat.
’s Avonds dineren in een leuk restaurant om daarna nog even naar het centrale plein te gaan. Gezellig een cocktail drinken en daarna slapen.

• 12 Februari 2017 - 13:22

Annemiek:

Ik hou me aanbevolen voor lekkere koffiebonen