Calakmul - Reisverslag uit Xpujil, Mexico van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu Calakmul - Reisverslag uit Xpujil, Mexico van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu

Calakmul

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Ingrid en Marjo

07 September 2022 | Mexico, Xpujil

Vandaag gaan we naar een minder bekend tempel complex. Dit is de reden dat we in deze uithoek zitten.

We hebben een tour geboekt zodat we zelf niet hoeven te rijden en dat we uitleg krijgen in de Jungle en bij de tempels.

Om kwart voor 8 worden we opgehaald op het resort. We zijn inclusief de gids met 4 personen. Onze mede reiziger blijkt een Mexicaan te zijn wat snel leidt tot een uitgebreid gesprek in het Spaans tussen de beide heren. Best lastig.

De rit naar Calakmul is al ongeveer een uur. Daar de entree bandjes in ontvangst nemen en dan het park binnen rijden. Tot aan het Tempel complex is het nog 60 Km.

Halverwege de trip is er een gedeelte waar je de jungle in kunt. We gaan daar dan ook een mooie wandeling maken. Diverse dieren worden door ons gespot. Verschillende soorten apen, kleine krokodillen en veel verschillende soorten vogels. Tijdens de rit hebben we ook al een soort vosje gezien en inheems kalkoenen.

Na ruim een uur door de jungle wandelen vervolgen wij onze rit naar het tempel complex.

Als we daar arriveren is het inmiddels lunchtijd. Een eenvoudige lunch met wat fruit en een taai broodje ham-kaas wordt ons geserveerd door de gids. Niet wat wij normaal onder een verzorgde lunch verwachten bij een verzorgde tour. Het was eetbaar.

Na de lunch begint de tocht naar de diverse Maya Tempels. Hier geeft de gids toch de nodige uitleg over de Maya cultuur en de gebouwen. Ook spotten wij hier diverse dieren. Helaas voor ons is onze gids luid getaald waardoor het wild al vroeg gewaarschuwd wordt. We bezoeken diverse opengestelde tempels. Lang niet alles is al vrijgegeven voor bezoek. De grootste tempel mag beklommen worden door de bezoekers. Dit gaan wij dan ook maar doen. 54 meter omhoog met allemaal opstappen van gemiddeld 40 cm. Best een hele onderneming bij 32 graden in de volle zon. Wel de moeite waard. Bijna bovenaan staan we gelijk met de kruin van een paar bomen waar we op gelijke hoogte zijn met een paar Spider Monkeys. Net voldoende afstand om ze goed te bekijken maar ver genoeg vandaag zodat we elkaar niet storen.

Het uitzicht is geweldig.

Daarna afdalen en naar de laatste tempels.

Heel indrukwekkend allemaal en blij dat we deze trip gemaakt hebben.

Dan weer beginnen aan de terugtocht.

Ruim een half uur terug lopen naar de ingang van het Tempel complex en daarna een uur tot de uitgang. Halverwege stop de gids nog even bij een watertje. Hij vermoed dat daar een Tapir zit en we hebben geluk. Bijzonder om te zien.

Uiteindelijk zijn we om kwart over 6 weer terug op het resort.

Drukke dag met veel ervaringen.

• 11 September 2022 - 09:27

Tineke:

Wat leuk te lezen, in Calakmul zijn wij ook overal op en in geweest gaaf! En een tapir gezien, dat is toch bijzonder want die zijn er niet veel!

• 11 September 2022 - 20:28

Antoinette:

Allemaal bijzondere dingen om mee te maken en te zien. Petje af voor jullie uithoudingsvermogen!