Banco ChinChorro - Reisverslag uit Mahahual, Mexico van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu Banco ChinChorro - Reisverslag uit Mahahual, Mexico van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu

Banco ChinChorro

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Ingrid en Marjo

10 September 2022 | Mexico, Mahahual

Vandaag onze eerste duiken in Mahahual.

Op de planning staan 3 duiken op het rif Banco Chichorro. Een eiland ongeveer 1 uur varen vanaf de kant.

We zijn om 8 uur bij de duikschool waar we te horen krijgen dat we minimaal 1 uur moeten wachten op beter weer. Maar even terug naar de kamer. Is maar 50 meter lopen.

Om 9 uur wordt er toch een akkoord gegeven voor vertrek en kan de boot geladen worden. In totaal 8 duikers en 3 begeleiders aangevuld met een kapitein en hulpje bevolken de boot. Regenjassen worden uitgedeeld en tevens zwemvesten. De zwemvesten zijn verplicht door de haven dienst. Door het toch wat zwaardere weer zal vandaag de tocht ongeveer anderhalf uur gaan duren. Er is een behoorlijke golfgang wat inhoudt dat de boot regelmatig over de golven stuitert met als gevolg flinke klappen op de ruggen van de inzittenden.

Toch een mooie tocht met onderweg nog een grote schildpad aan het oppervlakte water.

Bij de eerste duikstek, Gran Muro, krijgen we de briefing. Een duik met max eendiepte 20 meter duiken we ongeveer 50 minuten. Veel vis en heel mooi koraal. Topper zijn de Verpleegster haaien die ons gedurende de hele duik blijven volgen. Prachtige beesten.

Na een pauze van ongeveer een uur gaan we aan duik 2 beginnen op Baliza. Een duik op 15 meter. Het begin is prachtig. Ook hier zijn de verpleegsters haaien de aandacht trekkers. Na ongeveer 15 minuten veranderd het zicht van 20 meter naar max 2 meter. De duikleider besluit om de duik af te breken en op te stijgen. Allemaal in de boot en op een volgende plek, Paraiso II vervolgen wij de duik. Hier weer goed zicht en weer de volgende haaien. Gewoon geweldig.

Na het einde van deze duik heeft de boot bemanning een lekkere lunch gereed gemaakt en houden we weer een pauze van een uur. Vervolgens naar de derde en laatste stek voor vandaag, Aquario I. Een duik van weer ongeveer 50 minuten met wederom mooie koraal veel vis en een haai die ons volgt. Geweldig om mee te maken.

Na de duiken varen we terug. De zee is inmiddels een stuk rustiger geworden en binnen het uur zijn we terug aan de kant. Het is inmiddels al bijna 6 uur dus snel terug naar het hotel om te douchen en dan om half 8 ergens gaan eten.

Het is te merken dat het laagseizoen is en er geen Cruise schip is. Menig restaurant is al gesloten de de keuze is beperkt.

Toch lekker gegeten en om 10 uur bedtijd.

• 12 September 2022 - 07:11

Annemiek:

Je bent enthousiast over de verpleegster haaien. Waar is de foto? Veel plezier voor de volgende duik

• 12 September 2022 - 13:22

Antoinette:

Ik ben ook heel benieuwd naar de foto's. Het lijkt me heel spannend als de zee zo wild is .....