Bamboetrein in Battambam. - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu Bamboetrein in Battambam. - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu

Bamboetrein in Battambam.

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Ingrid en Marjo

27 Maart 2014 | Cambodja, Khett Batdambang

Vandaag vroeg uit de veren. Om 7 uur worden we opgehaald door de reisagent om ons naar de bus richting Battambam. Om kwart voor acht vertrekt de bus en de reis brengt ons weer over diverse werk in uitvoering stukken. Wat dat betreft zijn ze in Cambodja consequent. Halverwege de rit is er een bushalte in een plaats op de route. Hier wordt verteld dat de bus 20 minuten blijft staan. Ingrid verlaat daarop de bus om naar het toilet te gaan en na 1 minuut vertrekt de bus naar een andere plek. Zonder verder door te geven wat er gebeurd. Nadat de bus op een parkeerplaats wordt gestald loop ik maar terug naar de busstop. Daar staan inmiddels al meer mensen te wachten op de bus. Maar hopen dat hij terug komt.
Na een kwartier verschijnt de bus weer en kunnen we onze reis voortzetten.
Al om kwart voor twaalf arriveren we in een wijk van Battambam. Daar moet iedereen overstappen in een kleinere bus of gebruik maken van de diverse Tuk-Tuk’s. wij worden aangesproken door een Tuk-Tuk chauffeur die zegt ons gratis naar ons hotel te brengen. Doen dus.
Het Royal Hotel is een zeer eenvoudig hotel. Het is schoon, er is een toilet met warme douche en de bedden zijn goed. Verder ontbreekt er elke vorm van charme en comfort. Op deze vakantie veruit het minste hotel van allemaal.

Een van de toeristische attracties van Battambam is de Bambootrain. Dit is een zeer eenvoudig treinstel wat bestaat uit een los wielenstel en een aangedreven wielenstel. Hierop ligt een Bamboe frame met bamboe bekleding. De aandrijving gebeurd middels een kleine benzinemotor met V-Snaar aandrijving van de as.
De trein gaat maar 2 richtingen op. Heen en terug. Het is enkelspoor dus als er een tegenligger komt moet 1 van de 2 wagons van het spoor worden gelicht om vervolgens de andere te laten passeren.
Na een bijzonder hobbelig ritje van ongeveer 20 minuten bereiken we het eindstation waar de wagon wordt opgepakt zodat de aandrijf as weer achter ligt en we terug kunnen. Op het moment dat we willen vertrekken komen er een aantal andere bamboe treinen aan. Deze worden allemaal van de rails gehaald zodat wij terug kunnen. De rails hebben overigens vreemde vormen. De mooie rechte lijnen die wij gewent zijn van ProRail zijn hier ver te zoeken. Het is echt een ritje van schudden en schokken.

Na deze bijzondere ervaring gaan we het stadje zelf bezoeken. Echt veel bijzonderheden heeft de stad niet te bieden. Er zijn relatief weinig toeristen in de stad mede doordat er weinig te doen is.
Vandaag maar op tijd rusten zodat we onze laatste dagen in Bangkok nog met volle teugen kunnen beleven.