Een dagje Tempels kijken in Angkor. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu Een dagje Tempels kijken in Angkor. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu

Een dagje Tempels kijken in Angkor.

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Ingrid en Marjo

25 Maart 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Gisteren hebben we een zeer lange busrit gehad van Phnom Penh naar Siem Reap. Van ’s morgens 9:45 tot ’s middag 17:00 uur hebben we in de bus gezeten. Onderweg hebben wij de hele weg kunnen genieten van de “efficiënte” manier van aanleggen van een nieuwe weg. Je begint overal tegelijk met openbreken van de wegen zodat je nergens kunt doorrijden. Vervolgens laat je alles liggen zoals het is en wacht af totdat alles de zelfde slechte staat heeft. Het resulteert in ieder geval in een eenduidig kleurlandschap langs de weg. Stoffig rood.
Siem Reap is een heel andere stad dan Phnom Penh. Ondanks de grote hoeveelheid hotels is het er veel rustiger. Je kunt er veilig over straat lopen zonder overreden te worden door een Tuk-Tuk of een scooter. Ze zijn er wel maar in minder grote getale en ze zijn iets rustiger. Het hotel dat voor ons geboekt is, het Casa Angkor Hotel, is een in Franse stijl gebouwd complex. Het ziet er warm en vriendelijk uit. De kamers zijn gezellig en voorzien van de noodzakelijke gemakken. En het eerste zachte bed sinds we aan onze reis zijn begonnen. De avond besteden we aan een eerste korte bezoek aan het centrum van de stad. Het wordt weer op tijd opstaan voor de volgende dagtour.

Na een goede nachtrust lekker ontbijten en zorgen dat we om 8 uur gereed zijn om aan onze dagtour te beginnen.
Vandaag staat er een bezoek aan de tempels van Angkor op het programma. Onze gids voor vandaag Mr. Long staat al gereed als we beneden arriveren. Een ritje van een klein half uur brengt ons naar het begin van Angkor. Na de entree tickets te hebben gekocht kunnen we verder naar de tempels. Als eerste staat het Angkor Thom complex op de planning. Hierin bezoeken we als eerste de Bayon tempel. De grootste tempel van dit complex. Verder bekijken we “Terrace off the Elephants” een zeer indrukwekkende wand. Vanaf deze plek keek de vroegere koning van Cambodja toe tijdens de spelen welke op het voorliggende terrein werden doorgevoerd.
De volgende tempel wordt Ta Prohm. Hiervoor moeten we weer een stuk met de auto verder rijden. Heel het complex is zo groot dat je wel vervoer nodig hebt om van tempel naar tempel te gaan. Ook dan moet je selectief zijn in welke tempels je wilt bekijken. Als je maar 1 dag hebt kun je nooit alles zien. In Ta Prohm zijn er opnames gemaakt voor de film Tomb Raider. Leuk om te weten en voor vele toeristen een reden om op die “speciale” plek op de foto te gaan. Indrukwekkend is hier te zien hoe sterkt de natuur is met het weer terug nemen van het eigen terrein. De wortels van diverse woudreuzen omcirkelen de muren van deze tempel.
Na dit bezoek wordt het tijd voor de lunch. Omdat we net iets vroeger zijn dan de meeste andere reisgroepen kunnen we nog kiezen waar we willen zitten en worden we snel geholpen.
Na de lunch staat de belangrijkste tempel van de tour op het programma.
Angkor Wat is veruit de grootste tempel van heel de omgeving. Het is een zeer imposant bouwwerk waar menig bouwer zich over verbaasd hoe vroeger de werkers dit met primitieve middelen hebben kunnen realiseren. Als je daarna alle details nader bekijkt kun je wel zien dat er ware artiesten bezig zijn geweest om alle beeltenissen te realiseren. Het is zeker de moeite waard om hier een bezoek aan te brengen. Alle details bekijken is in een georganiseerde toer niet mogelijk. Eigenlijk zou je deze toer eerst met gids en daarna zonder gids moeten doen. De tweede keer lekker op je elf en dertigste om alle details te bestuderen en de nodige stilte momenten proberen te grijpen tussen alle Japanse kakel toeristen in. Blij dat we in het laagseizoen zijn want dit vonden wij al gigantisch druk terwijl onze gids het rustig vond.
We betreden de tempel vanuit de oostkant. Normaal betreedt iedereen de tempel vanuit de West kant maar op deze manier hebben we in ieder geval nog een gedeelte zonder de massa toeristen die tegelijk met ons aan het lunchen waren. Dit wordt duidelijk als we boven op de tempel zijn en geleidelijk de west entree zien. Daar komen geleidelijk aan de groepen al weer aangefotografeerd. Met niemand rekening houdend als alleen maar de eigen foto.
Na het bezoek van de tempel nog even armbandjes kopen voor mijn zus. Zij heeft er een aantal jaren geleden hier gekocht en inmiddels waren ze versleten. De nieuwe zijn onderweg.
Terug naar het hotel om wat rust te nemen zodat we ons vanavond een keer in het uitgangsleven kunnen storten. Als het gebeurd wordt dit de eerste keer deze vakantie. Morgen een rustige dag in Siem Reap zelf.

• 25 Maart 2014 - 11:51

Annemiek:

Toch is het ook leuk om te zien hoe bussen vol toeristen zich gedragen tijdens een georganiseerde trip. In korte tijd en op sneltrein tempo alle bezienswaardigheden afgaan, overal een fototje maken waarin ze zichzelf vast laten leggen met een boom, een stuk muur en nog een stuk boom of wortelstronk. Ik kan me herinneren dat ik bij Ta Prohm een lange tijd het gedrag van toeristen heb zitten te bekijken om uiteindelijk een foto te kunnen maken zonder toerist.
    Dank je wel broer voor de speurtoch naar de rieten gevlochten armbandjes. Nu kan ik weer een paar jaar vooruit.
    Siem Reap heeft een mooie overdekte markt. En bij de Irisch pub us het goed vertoeven, zeker op het terras. Veel plezier met jullie laatste dag in Siem Reap en jullie verdere reis richting Bangkok.