2x Cenote bezoeken - Reisverslag uit Puerto Morelos, Mexico van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu 2x Cenote bezoeken - Reisverslag uit Puerto Morelos, Mexico van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu

2x Cenote bezoeken

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Ingrid en Marjo

02 September 2022 | Mexico, Puerto Morelos

Vandaag gaan we voor het eerst in Cenotes duiken. Cenotes komen voor in regio's waar er geen bovengrondserivieren zijn. Het water sijpelt door de poreuze grond en vloeit via ondergrondse rivieren naar de zee. Men noemt dit in de geologie eenkarstverschijning. Op sommige plaatsen is het gesteente verweekt en ingezakt (eenzinkgat), waarbij ondergrondse, met water gevulde holtes ontstaan, de cenotes.

Vroeg verzamelen bij de duikschool want de Cenotes voor vandaag liggen richting Tulum.

Het wordt uiteindelijk een reis van dik anderhalf uur naar de eerste Cenote. Mooie plek midden in de bossen.

Daar ons materiaal gereed maken voor de duik en dan krijgen we de briefing van een Cave diver André. Hij legt ons de aanvullende regels uit voor duiken in de Cenote.

Daarna kan het avontuur beginnen.

Het water is een stuk kouder dan in zee. Max 25 graden. Goed dat we een shorty extra aan hebben.

nadat we afdalen gaan we al vrij snel het gangenstelsel in om daar de wonderen der natuur te bekijken. Helaas is het weer slecht dus de zonnestralen die regelmatig mooie licht effecten geven tijdens het duiken ontbreken.

Na 45 minuten is de eerste duik volbracht en verlaten wij de eerste locatie om vervolgens naar de 2e cenote voor vandaag te gaan.

Deze Cenote is aanzienlijk groter als de eerste. We kunnen hier echt een ronde duiken met tussendoor plekken waar we het oppervlaktewater kunnen zien. Ook het geldt geen zon dus geen licht spektakel. Toch een heel mooie belevenis om een keer te doen.

We hebben we besloten dat we het bij deze 2 cenotes houden omdat de temperatuur voor Ingrid net te koud is.

Na de duik liggen eindelijk de sandwiches gereed en kunnen we lunchen. Het is inmiddels 3 uur in de middag.

Nog een dik uur terug rijden en dan weer naar het appartement om op te warmen. Doordat het een regenachtige dag is hebben we geen zon om warm van te worden.

's avonds nog heerlijk eten en een ijsje op het terras en dan kunnen we weer terug kijken op een leuke dag. Ondanks het mindere weer.

• 02 September 2022 - 15:56

Annemiek:

Hartstikke leuk om te lezen. Is weer een nieuwe ervaring voor jullie. Hier schijnt het zonnetje nog steeds volop en de regen is nog steeds de grote afwezige.

• 02 September 2022 - 18:18

Tineke:

Leuk zeg! Jammer dat Ingrid het te koud vond, ze zijn inderdaad aanzienlijk kouder dan het zeewater.

• 04 September 2022 - 11:30

Antoinette :

Wat een bijzondere ervaring weer!