Liveaboard Koh Tan. - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu Liveaboard Koh Tan. - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu

Liveaboard Koh Tan.

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Ingrid en Marjo

20 Maart 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Na gisteren de 2e duiktrip te hebben gemaakt gaan we vandaag beginnen aan onze eerste liveaboard duiktrip.
Het is een trip van 2 dagen met in totaal 5 duiken. Onze bestemming is het eiland Koh Tan wat op een afstand van 32 km van Sihanoukville ligt. Met de boot waar wij mee weg gaan is dat een vaartijd van 5 uur. Daarom dienen we dan ook al om 7 uur aanwezig te zijn bij Scuba Nation waar we onze duikgenoten ontmoeten.
De samenstelling van de groep is gevarieerd. Buiten ons tweeën is er nog een Nederlands stel, Anneke en Arie, beiden instructeur met heel veel duikervaring. Een Parissiëne van begin 60 die net CMAS 1* heeft gehaald. Met als duikgids Max, een geboren Cambodjaan maar al op zeer jonge leeftijd naar Amerika verhuisd en daar opgegroeid maar nu weer terug om hier verder te leven.
Verder zijn er nog 2 Griekse jonge dames die bezig zijn met hun OW en een Amerikaanse jongen die bezig is met zijn ADV. Zij worden begeleid door een Franse duikinstructeur Fabrice samen met een Chinese divemaster Liuxi. Tel daar dan nog de 3 koppige Cambodjaanse bemanning bij en dan zie je dat we een gevarieerd gezelschap hebben.
De 5 uur durende reis wordt gebruikt om een eerste kennismaking te hebben met de groep. Tevens worden de uitrustingstukken in gereedheid gebracht door de crew. Onderweg wordt het ontbijt geserveerd. Op de duikstek gearriveerd wordt de briefing voor de eerste duik gegeven en dan kan het duiken echt beginnen.
In tegenstelling met de voorgaande duiken hebben we hier wel goed zicht. 25m is heel normaal tijdens deze duik. Het eerste stuk van de duik is dan ook heel mooi. Helaas komen we halverwege de duik op een grote zandvlakte terecht. Dit blijkt het resultaat te zijn van het vissen met dynamiet en het gebruiken van sleepnetten. Beide zijn verboden maar worden hier nog veelvuldig toegepast. De Cambodjaanse politie weet ervan maar doet er niets aan. De corruptie viert nog steeds hoogtijdagen.
Toch mogen we spreken van een geslaagde duik. Na de duik staat de lunch al op ons te wachten. Toch wel lekker zo. Nog even uitbuiken en daarna duik 2 op het programma. Ook hier komen we weer op een stuk waar de onderwater fauna volledig is vernietigd. Tijdens deze duik horen we zelf voor de eerste keer dat er dynamiet wordt gebruikt. Het is ver genoeg weg dus er komen geen schokgolven bij ons. Anders was het einde duik.
De nachtduik staat geplant voor rond half 8. Een redelijk mooie duik met een paar bijzondere creaturen in het water. Na de duik staat het diner gereed. Om 10 uur gaat bij ons het licht uit en is het slapen op het bovendek. Omdat het maar een kleine boot is zijn er geen hutten maar is er een grote slaapruimte welke met zeilen is afgeschermd.
Na een rustige nacht ontwaak ik al bij het eerste ochtend gloren. De vogels op het eiland zelf beginnen al te fluiten en langzaam ontwaakt de zon. Verder is het nog rustig aan boord. Iedereen is nog in een diepe rust. Geleidelijk aan worden de volgende mensen wakker. Eerst de bemanningsleden en daarna de rest van het gezelschap. Om de ochtend te beginnen is er eerst koffie en thee met biscuits. De boot wordt verplaatst naar de locatie waar shimon zijn diepe duik gaat maken. Pas als hij klaar is verplaatsen we nog een stukje en gaan wij aan duik 4 beginnen.
Dit belooft een prachtige duik te worden. Wederom een uitstekend zicht en een grote diversiteit aan onderwaterleven. Het grote spul ontbreekt maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt door de diversiteit aan kleine vis en koraal. Hier zijn gelukkig geen beschadigingen aan het rif zichtbaar. Wel horen wij tijdens de duik weer explosies. Gelukkig voor ons ver genoeg weg.
Na een uur duiken staat het ontbijt op ons te wachten. De bemanning heeft in tussen ook de slaap vertrekken weer omgetoverd naar zonplekken en tijdens het ontbijten vaart de boot naar de laatste stek. Dit wordt een duik in ondiep water. Maximale diepte ligt rond de 6 meter. De duik loopt wat vertraging op omdat de beide mannen hun loodgordel niet “meer” omhebben. Mijn gordel is tijdens het zwemmen afgegaan en spoorloos verdwenen. Arie is hem vergeten om te doen. Doordat er redelijk wat stroming staat kost het nogal wat tijd om weer bij de boot te komen voor nieuw lood. Na dik een half uur vertraging beginnen we dan toch aan de laatste duik. Meteen al bij het onderwater gaan zien we dat dit de mooiste duik van de trip wordt. Heel de bodem is bedekt met een gigantische diversiteit aan koraal. Overal tussen het koraal slingeren scholen kleine vis en als klap op de vuurpijl zijn diverse locaties volledig begroeid met Christmas tree worms in diverse kleuren. Het is een waar kleuren pallet. Het blijft dan ook 60 minuten genieten van een prachtige omgeving.
Na deze duik staat de lunch voor ons klaar en begint de boot weer aan zijn 5 uur durende terug vaart.
Rond half 6 bereiken we de aanlegsteiger. Hier staat het busje al gereed om ons terug te brengen naar de duikschool. Daar de logboeken nog stempelen en contact maken met de eigenaar, Gerard Leenen, om daarna weer terug te gaan naar het hotel voor een welverdiende douche.
De avond sluiten we af met een heerlijk diner en nog een drankje in onze favoriete kroeg.
Morgen kunnen we uitslapen. We worden morgen pas om half elf opgehaald voor onze trip terug naar Phnom Penh.

• 21 Maart 2014 - 19:27

Annemiek:

Hoi Marjo en Ingrid.
    Zo te lezen en ook kijkend naar de foto's hebben jullie weer 2 leuken duikervaringen achter de rug, ook al zijn ze niet zo spectaculair. De foto's tonen aan dat de onderwaterwereld heel kleurrijk kan zijn. Heel veel plezier op jullie reis terug naar Pnom Pehn.