Een tour door Phnom Penh. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu Een tour door Phnom Penh. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ingrid en Marjo - WaarBenJij.nu

Een tour door Phnom Penh.

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Ingrid en Marjo

22 Maart 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Nadat we gisteren vanuit Sihanoukville in de loop van de middag zijn gearriveerd hebben we in de avond een korte wandeling gemaakt door het bruisende centrum van Phnom Penh. Een van de belangrijke items was de verzorgen van de haren van Ingrid. Door het duiken waren deze aardig droog geworden dus een bezoekje aan een locale kapper was wel nodig. Op zich nog een lastige opdracht. De meeste kappers waren alleen stylisten en durfde het knippen niet aan. Uiteindelijk toch een gevonden die het kon. Meteen een kleurtje er terug op aan laten brengen. Na een dik uur is het knippen goed gelukt, de glans weer terug maar de kleur viel tegen. Vermoedelijk hebben ze alleen spoeling gebruikt en geen verf. Goed geprobeerd.
Nu nog even ergens eten en daarna terug naar het hotel.

In de ochtend staat om 8:30 onze gids al op ons te wachten voor de dagtour in en rond Phnom Penh. Het eerste bezoek wordt het koninklijk paleis. Samen met de zilveren pagode. Onze gids begint uitgebreid te vertellen over de rol van de koning in Cambodja. Natuurlijk komt het gesprek dan ook op onze eigen Monarchie. Het is een indrukwekkend paleis en het tempelcomplex is goed onderhouden. Op diverse plaatsen worden er herstelwerkzaamheden uitgevoerd.
Na het paleis gaan we op weg naar de Killing Fields. 15 Km buiten Phnom Penh ligt 1 van de terreinen waar de Rode Khmer zijn tegenstanders terecht stelde. Het is een zeer indrukwekkend verhaal. De wreedheden die hier zijn uitgevoerd zijn niet te beschrijven. Voor onze gids is het allemaal zeer ingrijpend. Tijdens de rit naar de Killing Fields verteld hij zijn verhaal. Hij heeft de periode zelf bewust meegemaakt en heeft het er nog regelmatig moeilijk mee. Goed van hem dat hij er zo over kan praten.
Het zijn voornamelijk de toeristen die het complex bezoeken. De lokale bevolking heeft het nog te moeilijk met wat hier allemaal is gebeurd. Het is allemaal te kort geleden gebeurd.

Na de Killing Fields is het tijd voor de lunch. Wij worden naar een leuk restaurant gebracht waar lokaal voedsel wordt geserveerd. Het Khmer Surin restaurant aan de 57e straat is zeker een bezoekje waard. Het is geen goedkoop restaurant maar de sfeer is gezellig en het eten smaakt goed.

Het volgende bezoek is al even “vrolijk” als van net voor de lunch. Het Tuol Sleng museum is een van de voormalige gevangenissen van de Rode Khmer bekend als Office S.21, waar de tegenstanders gevangen werden gehouden en gemarteld werden om bekentenissen af te dwingen. Door het ingrijpende verhaal wat hier wordt uitgebeeld zijn wij beiden zo onder de indruk dat we geen foto’s van deze plek hebben gemaakt. Het complex was voordat het een gevangenis werd een school. Het is in gebruik geweest als gevangenis van 1975 t/m 1978.
Dit reisverslag is voor ons genoeg om aan deze treurige periode terug te denken. Het is bijna niet voor te stellen dat mensen zo met ander om kunnen gaan. Bij de bevrijding bleken er maar 7 overlevenden te zijn in dit complex. Een van hen is vandaag aanwezig bij de uitgang waar hij zijn verhaal in boekvorm verkoopt.
Bij het verlaten van het complex ontmoeten we de Parisiënne welke we in Sihanoukville tijdens het duiken hebben ontmoet.
Als laatste stopplaats van onze tour vandaag staat een bezoek aan het Nationaal museum op de lijst. Een mooie afsluiting van een indrukwekkende rondleiding door een belangrijk gedeelte van de geschiedenis van Cambodja.

Wij worden weer terug gebracht naar het hotel en bedanken onze gids voor de leerzame en interessante dag.
De avond sluiten we weer af met een diner aan de riverside, het gedeelte met de vele restaurant in Phnom Penh.

• 23 Maart 2014 - 13:24

Annemiek:

Pnom Pehn is indrukwekkend door haar verleden en de verhalen die haar bewoners vertellen over een periode die iedereen liever wil vergeten. Als je dan met je voeten boven op de miljoenen botten staat in de Killing Fields maakt het dat dit verhaal je voor de rest van je leven bijblijft. Ik vond het heel schokkend om in TS21 geconfronteerd te worden met klassen schoolkinderen die aan het lachen waren om alles wat ze zagen. Een leraar vertelde dat er op school bijna geen aandacht gegeven wordt aan dit onderwerp omdat het nog te gevoelig lag en omdat er nog steeds mensen rondliepen die hun medewerking hebben gegeven aan de uitvoer van de gruweldaden. Gelukkig heeft Pnom Pehn ook nog mooie dngen en is de bevolking volop bezig met het opbouwen van een nieuw levn na Pol Pot.
    Na Pnom Peh gaan jullie richting Siem Riep. Hele veel plezier daarme.